Εορταστικό αφιέρωμα στον Τζιόρτζιο ντε Κίρικο, με αφορμή την 125η επέτειο από τη γέννησή του, θα πραγματοποιήσει ο Δήμος Βόλου, την Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013 και ώρα 9 το βράδυ, στον πεζόδρομο της Μεταμορφώσεως μπροστά από το ομώνυμο Κέντρο Τέχνης.
Η εκδήλωση την οποία διοργανώνει ο Δήμος Βόλου και ο ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ/Διεύθυνση Πολιτισμού με τη συνεργασία του Εκδοτικού Οίκου «Κέδρος» περιλαμβάνει κυρίως την παρουσίαση του βιβλίου «Καλλιτεχνική σκευωρία» της ιστορικού τέχνης-επιμελήτριας εκθέσεων του «Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Ζωρζ Πομπιντού» του Παρισιού, Ευρυδίκης Τρισόν –Μιλσανή από την ιστορικό τέχνης Βάσια Καρκαγιάννη-Καραμπελιά. Αποσπάσματα του βιβλίου θα διαβάσει ο Σπύρος Μαβίδης και η Μαρία Μαργαρίτη-Χαϊντούτη.
Το άνοιγμα της εκδήλωσης, εκτός από τους χαιρετισμούς των διοργανωτών της, θα γίνει από την Κλειώ Καραμπελιά με τους ήχους της άρπας της. Θα ακολουθήσει η προβολή ενός μικρού αποσπάσματος από την μεταγλωττισμένη ταινία «Το Μυστήριο του Απέραντου» του Φράνκο Σιμονίνι με τη συνέντευξη του Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο, στην οποία η Ελλάδα κατέχει περίοπτη θέση, αφού ο ίδιος επισημαίνει τις αρετές του τόπου μας, τη μαγεία της κλασικής αρχαιότητας, τους ελληνικούς μύθους που τον οδήγησαν σε μια μεγάλη σειρά από σημαντικά έργα του, και μιλά κολακευτικά για το Βόλο, τη γενέθλια πόλη του, εξάροντας την ιδιαίτερη ομορφιά της. Το τιμητικό αφιέρωμα στον μεγάλο καλλιτέχνη θα κλείσει με ιταλικές μελωδίες «piano paladino» που θα αποδώσει ένα ντουέτο με μαντολίνο και κιθάρα από δυο διακεκριμένους Ιταλούς σολίστες. Η εκδήλωση υποστηρίζεται, επίσης, από το «Κοινόν των Μαγνήτων».
Το βιβλίο Καλλιτεχνική Σκευωρία της Ευρυδίκης Τρισόν-Μιλσανή, αφηγείται μια συναρπαστική πορεία μέσα στον κόσμο της τέχνης, όπου το πραγματικό και το φανταστικό ακολουθούν παράλληλες διαδρομές. Το Μπομπούρ, το πιο σημαντικό πολιτιστικό κέντρο του Παρισιού, γίνεται το θέατρο μιας σκοτεινής σκευωρίας, αφού κάποιοι ζηλόφθονοι επιμελητές, όπως επισημαίνει η ίδια η συγγραφέας, κάνουν το παν για να εμποδίσουν την έκθεση του εξαιρετικού κι αμφιλεγόμενου καλλιτέχνη Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο. Υπάρχουν ευρηματικές «κακοήθειες» που κάνουν άνω κάτω το Μουσείο του Κέντρου Πομπιντού στο Παρίσι, εγκληματικές πράξεις, εκβιασμοί και πλαστά έργα που έχουν σκοπό να καταρρακώσουν τον κεντρικό ήρωα Σιμόν Μπερτιέ. Η φήμη και το ήθος, σαν επιστήμονα και εραστή της τέχνης, θα δοκιμαστούν, η αισθηματική του ζωή θα κλονιστεί, αλλά τελικά θα καταφέρει να σωθεί χάρη σε μερικούς πολύ ιδιαίτερους και ταλαντούχους συνεργάτες.
Βιογραφικό Ευρυδίκης Τρισόν-Μιλσανή
Η Ε. Τρισόν-Μιλσανή, διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου της Σορβόνης και μέλος της ΑΙCA, εργάστηκε επί τριάντα χρόνια στο Εθνικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κέντρου Πομπιντού στο Παρίσι. Επίσης δίδαξε Ιστορία της Νεότερης και Σύγχρονης Τέχνης σε διάφορες ανώτατες σχολές της Γαλλίας. Σήμερα είναι καλλιτεχνική σύμβουλος στο Μουσείο Τσόκλη στην Τήνο, οργανώνει εκθέσεις στη Γαλλία και στην Ελλάδα, αρθρογραφεί και κάνει διαλέξεις. Έχει γράψει ποιητικές συλλογές στα γαλλικά και στα ελληνικά, διηγήματα και μυθιστορήματα, και έχει συντάξει καταλόγους και βιογραφίες καλλιτεχνών. Έχει, επίσης, μεταφράσει στα ελληνικά έργα των Μαργκερίτ Ντιράς, Μισέλ Τουρνιέ, Κριστιάν Μπoμπέν, Ναταλί Σαρότ, κ.ά. Από τα ελληνικά στα γαλλικά έχει μεταφράσει, μεταξύ άλλων, μια Ανθολογία ποιημάτων της Κικής Δημουλά. Τέλος, έχει γράψει έναν ικανό αριθμό θεατρικών έργων τα οποία παίζονται από το 2009 στο Θέατρο της Ημέρας και σε άλλους καλλιτεχνικούς χώρους.
Είναι γνωστό ότι ο Βόλος είναι η γενέθλια πόλη του ντε Κίρικο (Βόλος 1888-Ρώμη 1978). Στην «πόλη των Αργοναυτών και στη σκιά του Πηλίου των Κενταύρων» γεννήθηκε και έζησε τα πρώτα παιδικά του χρόνια, όπως ο ίδιος έχει γράψει στα απομνημονεύματά του. Και όπως ο ίδιος περιγράφει, «πρωτοείδε το φως μια ζεστή και αποπνικτική μέρα του Ιουλίου του 1888, στη μικρή επαρχιακή αλλά κοσμοπολίτικη πόλη του Βόλου».
Ζωγράφος, συγγραφέας και γλύπτης, έγινε γνωστός ως ένας από τους καλλιτέχνες που διαμόρφωσαν το ιδίωμα της «Μεταφυσικής Ζωγραφικής» και επηρέασαν τα καλλιτεχνικά ρεύματα του 20ού αιώνα.
Ο ίδιος επηρεάστηκε βαθιά από την αρχαία ελληνική παιδεία και τέχνη και αποτύπωσε τις αντίστοιχες αξίες στο έργο του, καθώς τα περισσότερα από τα θέματά του στη ζωγραφική και τη γλυπτική έχουν αναφορές στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στην πόλη μας.
Τόσο οι αρχαίοι ελληνικοί μύθοι, όσο και οι εικόνες της καθημερινότητας στο σύγχρονό του ελληνικό τοπίο (το τραινάκι, ο σταθμός, το λιμάνι, ο Άναυρος, η πόλη, το Πήλιο, ο Παγασητικός) συγκίνησαν την ευαίσθητη ψυχή του και αποτέλεσαν ένα από τα θεμελιώδη και διαχρονικά στοιχεία της έμπνευσής του.
Καθώς η καριέρα του συνεχίστηκε σε άλλες χώρες της Δύσης, με σημαντικότατη επίσης πολιτιστική ανάπτυξη και ισχυρότατη καλλιτεχνική επιρροή, μέσα στο μυαλό του δεν έπαψαν να ξεδιπλώνονται οι Αναμνήσεις της πατρίδας των παιδικών του χρόνων.
Ο μύθος των Κενταύρων και των Αργοναυτών, που ο Δήμος του Βόλου φέρνει στην επικαιρότητα μέσω της Αργούς, τον ακολούθησε σε όλη του τη ζωή. Έδωσε πνοή σε αριστουργήματα, τα οποία αργότερα ενέπνευσαν και άλλους μεγάλους ζωγράφους.
Έτσι, ένα μέρος της πολύτιμης κληρονομιάς, που ο μεγάλος αυτός δημιουργός άφησε στην παγκόσμια Τέχνη, οφείλεται στην Ελλάδα και ιδιαίτερα στο Βόλο, την πόλη όπου γεννήθηκε και ένιωσε για πρώτη φορά, όπως ο ίδιος έλεγε «τα πρώτα καλέσματα του δαίμονα της τέχνης».
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου